Det är bara att bestämma sig?

Igår var jag hos Jonas och kollade på hockey, Leksand-Västerås med
lite kompisar. I en av pauserna hade vi en diskussion om att vara långsint.
Det kom upp en åsikt om att man faktiskt kan välja att vara glad.

Har gått och tänkt på det idag. Det är nog så att man kanske inte kan trycka
på en knapp och bli glad men man kan nog välja hur länge man gräver ner
sig i saker och ting, dvs att man kan välja att släppa vissa grejer och helt
enkelt vara glad istället.

Eller så är det en egenskap som vissa besitter som kan göra så.

Min spontana reaktion var att man då liksom tränger undan vad man egentligen
känner och bara blir glad på utsidan, men jag är inte så säker längre.

Jag tror mer att det är en del och en kontroll man behöver besitta för att inte
gå ner sig för mycket i depressioner od. Att klara av det är däremot inte lätt.
Har läst böcker om självinsikt, medvetenhet och sånt, som handlar mycket
om att man själv får kontrollera hur mycket plats olika saker får ta,
att man ska välja när man ska tänka och bearbeta något och när man inte ska.
Detta i motsats till att man helt plötsligt känner en det ena och än det andra.

Hmm....välj att vara glad helt enkelt. I like the thought.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0