Vilken siffra är det mest synd om?

Tyvärr kom jag in lite sent i diskussionen mellan Isa och hennes kompis Tone:

Isa: Jag tycker mest synd om siffran 1, för den är så liten
Tone: Men den är ju med jätte mycket, i 1, 10, 11 och  21 och 31 och 41 och 100
Isa: Och 111
Tone: Ja, men siffran 2 är det mer synd om.
Isa: Nä, för den är med i 12 och 22 och 32 och 42 och 52 och 62 och 72 och 82 och 92 och 102 och 112 och 122.
Tone: Men siffran 0 då?
Isa: Vet inte, den är ju med i 10 och 100 och så, ganska ofta.
Tone: Ja det tycker jag också.

De små fröknarna blev lite osäkra på vad de hade kommit fram till så
vi pratade inte mer just då men på eftermiddagen innan Tone skulle hem
frågade jag igen om de hade kommit fram till vilken siffra det var mest synd om

Tone: Ja, det har vi.
Jag: Vilken är det då?
Tone: Siffran 6
Isa: Ja, den är det.
Jag: Varför då då?
Tone: För att den har sssssssss och x-ljud
Isa: Ja, den har ett x i sig.
Jag (som ett frågetecken): Okej, då förstår jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0