Vykort

I början på veckan kom ett vykort från mina föräldrar som varit utomlands.
Som vanligt kom de före kortet hem.

Vanligt semesterkort ni vet....."Vi badar och solar, det är fint väder, god mat...." etc.
Det som är intressant när jag tänker på det är att vykortsfenomenet fortfarande
finns kvar med tanke på dagens teknik.
Egentligen kan man ju skicka ett "vykort" per dag minst med ett mms då man
dessutom får en bild på vad som händer och hur omgivningarna ser ut.
Det finns internetuppkopplingar överallt, på hotell, caféer etc. vilket gör att
man borde ju lika enkelt som att köpa, skriva och posta ett vykort helt enkelt
skicka ett mail.

Om man jämför med det dagliga livet då man, jag vågar säga, aldrig får ett
handskrivet brev hem i lådan är ju detta fenomen ändå lite märkligt.

Det är väldigt mycket kommunikation som idag sköts via sms och mail.

Varför är det ändå kul att få ett vykort från semestern då?
Det är någonting med själva grejen som gör det. Att den som skickar
vykortet har gått och köpt det, suttit och skrivit, gått och postat som är mer speciellt.
Ett sms/mms är nåt man liksom kommer undan med lite billigare.
Här har man ändå valt ut kort man tyckte va fina och skulle passa till just
den mottagren man hade tänkt sig.
Det är nåt visst med vykort som inte går att ersätta tycker jag.
Leve vykorten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0