Supernanny

Tittar på Dokument inifrån angående vad egentligen Supernanny står för.

Hjälper den familjer som är i kaos eller stjälper den barnen.

Jag måste säga att Supernanny är tvärt emot allt jag står för vad gäller
barnuppfostran. Istället för att närma sig barnen, förstå barnet, få barnet att känna
sig lyssnad på, betydelsefull ska man ta bort, isolera barnet i någon
slags skamvrå/få det att tänka efter. Syftet måste ju vara att få "lydiga barn".
Det är ju alltså helt enkelt så att man tar de gamla metoder man haft
en gång i tiden då syftet helt enkelt var att få barn utan egen vilja,
utan någon vidare självkänsla som skulle lyda, vara ordentliga
och "rätta in sig i ledet".
Metoden bygger på att barnet blir uppmuntrat när det gör som den vuxna säger,
med andra ord när det underordnar sig den vuxna har man lyckats!
Lyckats med vad? Ingenting tycker jag.

Nu när jag sitter och skriver om det blir jag mer förbannad.

Parallellt läser jag en bok av Jesper Juul som heter
"Ditt kompetenta barn"
Helt suverän bok!
Den svenska regeringen ska satsa enl. programmet 70 miljoner på
föräldrakurser enligt Supernanny-stilen. Hemskt.
Dela ut "Ditt kompetenta barn" istället gratis på alla svenska
barnavårdscentraler så kommer vi nå mycket längre.

Kommentarer
Postat av: Linda

Nu handlar väl visserligen supernanny om familjer som redan gått för långt. Jag menar hon säger ju faktiskt åt föräldrarna att de måste lyssna på sina barn och att ge sig tid till dem. Och vad gör man med ett barn som slår sina syskon och vägrar lyssna och slår sina föräldrar? Supernannyn menar ju att det absolut viktigaste som finns är att föra en dialog med barnet och jag menar föräldrarna som hon kommer till har verkligen slut på idéer det är en extremt radikal metod som man verkligen inte bör prövi i första taget men för att få rätsida på en familj som redan har gått totalt åt helvete absolut! Sen är det självklart att det beror på föräldrarna och att de har gjort fel från början men någonstans måste man ändå vara en bestämmande förälder och säga ifrån när det har gått för långt. Och jag menar det är ju inte speciellt många gånger som föräldrarna behöver sätta sitt barn i time out innan barnet fattat att det här var inte så kul samtidigt som föräldrarna visar att de faktiskt är villiga att föra en dialog med sitt barn. Hon är ju å föräldrarna också och ger dem ofta väldigt hårda ord. I en perfekt värld kanske alla läser Herr Juul innan de skaffar barn så att de vet hur man är en bra förälder men sanningen är den att väldigt få gör det. Därför behövs det någon som från ett annat perspektiv kan se vad som behövs göras. Du är en fantastisk pappa och du kommer antagligen aldrig behöva göra detta mot dina barn i och med att du är en så pass medveten förälder önskar att flera vore som du men till de som inte är det behövs hjälp och vill inte barnet lyssna eftersom barnet aldrig fått uppleva kommunikationen så behöver man bryta mönster och göra något radikalt. Let's face it supernanny har vid ett flertal tillfällen gått in och knäppt föräldrarna på fingrarna när de slagit sina barn och då måste jag ju säga att detta är en betydligt mer effektiv metod som ju faktiskt fungerar. Jag menar skulle barnet må så dåligt av att sitta i en timeout efter att ha slagits eller skrikit så skulle ju inte metoden vara så omtalad eller hur =)



Ses i kväll

2008-11-12 @ 09:55:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0