Reklam

Idag sa min dotter:

- Pappa, jag tycker reklam på TV är dum.
- Varför då, undrade jag
- För att alla killar alltid är coola medan tjejerna bara är glada,
det finns ju coola tjejer också. Jag tycker det är orättvist.


Vi pratade om detta ett tag, men alltså, det är helt otroligt hur en 6-åring kan reagera
över sånt, se mönstren som tydligen ska vara så otroligt svårt att få bort i samhället.

Om ni har fått en leksakskatalog någon gång i brevlådan så får ni se.

De rosa sidorna är för tjejerna....där är det leksaks-spisar, leksaks-damsugare,
dockor man ska sköta om precis som små bäbisar.
De blåa/svarta sidorna är för killarna - krigsleksaker, bilar, robotar etc....

Det känns ju hmmmmmmmmmm.......inte helt klockrent.

Shit, vilket långt inlägg jag skulle kunna ha med miljoner exempel på massa snevridna
saker som ger en syn där kvinnor är nedvärderade jämtemot männnen.

Små saker i vardagen är viktigast.

De flesta källsorterar, besöker återbruken och lämnar gamla kläder till second hand,
men hur behandlar vi våra barn och folk i vår omgivning ur ett könsperspektiv, eller med
synen om alla människors lika värde oavsett kön, sexuell läggning eller etnisk tillhörighet???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0